Diensten

Evenementen

 

Spreker bij evenementen met een maatschappelijk thema

Verschillende thema’s maak ik bespreekbaar. Als spreker vind ik het belangrijk dat er ook een moment is voor interactie met het publiek. Thema’s die o.a. aan bod komen zijn: autisme en communicatie.

Autisme 
Verschillende dingen die met autisme te maken hebben wil ik bespreekbaar maken. Ik ben geen psycholoog of psychiater, maar wil graag een bijdrage leveren, zodat een ieder die er behoefte aan heeft aan kan geven waar hij of zij tegenaan loopt.

Als pleegmoeder van een kind van 10 met autisme heb ik veel praktische ervaring opgedaan. De dagelijkse beslommeringen, het onberekenbare gedrag, het schreeuwen als iets niet gaat zoals hij wil. Ik heb met de tijd geleerd dat veel geduld en kunnen inschatten, het mogelijk maken om voor zo’n kind te kunnen zorgen. Ik ben ook vrijwilliger bij het AIC (autisme informatie centrum). Mensen kunnen bij ons terecht voor een gesprek en informatie. Ik wil mijn ervaring delen met iedereen die op welke manier dan ook t maken heeft met autisme.

 

 

Communicatie 
Communicatie is belangrijker dan men wel denkt. Ik maak mensen bewust van het feit dat communicatie niet alleen om praten met elkaar gaat, maar dat er zeker ook de focus moet liggen op het non verbale.

Communicatie is iets dat wij dagelijks op 2 manieren doen, non verbaal en verbaal. Meer dan 90% is non verbaal.

Een slechte communicatie is mede de oorzaak dat mensen elkaar verkeerd begrijpen en daardoor geen goede band met elkaar hebben. Of het nu gaat om partners, ouders, werkgevers en werknemers. Een goede communicatie is het halve werk voor een goede relatie.

Scholen

Op scholen wil ik kinderen bewust maken hoe prettig het kan zijn als er begrip voor elkaar is. Behulpzaam zijn is ook een manier om het contact onder kinderen positief te houden. Ruimte om elkaar te pesten wordt dan teniet gedaan. 

Kinderen zijn eerlijk wordt er vaak gezegd en hebben hun hart op de tong. Het gebeurt vaak dat kinderen onderling gestimuleerd worden om dingen te zeggen die pijnlijk kunnen zijn voor een medeleerling. Scholen doen er veel aan om pesten tegen te gaan, maar ik wil er een schepje bovenop doen door kinderen te stimuleren elkaar te helpen op wat voor manier dan ook. Door interactie met de kinderen laat ik ze zelf bedenken op wat voor manier zij iets voor elkaar kunnen betekenen.

Het is fijn wanneer er in een gezin goed contact is onder broertjes en zusjes, maar ook zeker belangrijk dat kinderen op school zich onderling prettig voelen.

 

Zo wil ik tijdens een bezoek aan school verschillende dingen aanroeren zoals: 
Pesten, treiteren, vechten, haantje de voorste willen zijn, maar ook de mooie dingen die er op school plaatsvinden.

Zoals: 
Vriendschap, behulpzaam zijn en leiderschap.

Respect voor elkaar. Is dat een luxe geworden? 
Bespreekbaar maken hoe je respect voor elkaar kunt tonen.

Bedrijven

Hoe kunnen medewerkers ervoor zorgen dat er niemand achterblijft. Er zijn soms situaties waarin een collega niet betrokken wordt bij bepaalde zaken. Mensen kunnen soms door verlegenheid of een ervaring verkeerd begrepen worden. Hoe kun jij als collega ervoor zorgen dat iedereen meetelt in de organisatie waar je werkt.

Er is door werkdruk geen tijd meer om belangstelling te tonen voor een collega en zeker voor een collega die nieuw is in een bedrijf. Hoe kunnen werknemers ervoor zorgen om aandacht te blijven hebben voor elkaar. Mensen zijn nog altijd mensen en geen robots.

Gesprekken:

Tevens is het mogelijk in overleg om allerhande gesprekken te leiden.